Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 20.05. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Koajov vozidl - zobrazeno 10 z 75 
|1-10| |11-20| |21-30| |31-40| |41-50| |51-60| |61-70| |71-80|
Motorový rušeň ÖBB radu 2143 – spomienka na vrtuľníky
Z Bratislavy do Viedne idú dve železničné trate. Zatiaľ čo novšia trať zo stanice v Petržalke cez Kittsee je elektrifikovaná, staršia trať cez Marchegg elektrifikovaná nie je. Práve na tejto železničnej trati prvej parostrojnej železnice premávali dieselhydraulické rušne ÖBB radu 2143 na vlakoch EuroRegional medzi Bratislavou a Viedňou. Pre svoj charakteristický zvuk dostal rušeň prezývku vrtuľník. Zaspomínajme si na obdobie spred dvoch rokov.

Elektrická jednotka radu 460 (ex EM 488.0)

   Elektrický motorový vozeň radu 460 (ex EM 488.0) je určený pre prevádzku na tratiach s jednosmernou trakčnou napájacou sústavou 3 kV DC. Dva elektrické vozne medzi nimi tri vložené vozne radu 063 (ex N 488.03) tvorili typický elektrický vlak prevádzkovaný na jednosmerných tratiach. Skriňa elektrického vozňa má jednu kabínu so stanovišťom strojvodcu, druhé čelo vozňa je ploché s prechodovým otvorom do vloženého vozňa. Na Slovensku sú tieto „elektrické vlaky“ dislokované v Košiciach a dodnes sú v prevádzke na osobných vlakoch v okolí Prešova a Košíc, resp. v úseku Lipany – Čierna nad Tisou.

Elektrická poschodová jednotka ZSSK radu 671

     V lete t. r. priniesli tlačové agentúry informácie o tom, že Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK), ešte v decembri 2008 uzavrela zmluvu na dodávku desiatich elektrických poschodových jednotiek. Na 51. MSV v Brne boli okrem iných, dostupné prospekty aj k týmto jednotkám, ktoré Škoda Vagonka, a.s., v tomto čase už pre ZSSK vyrába. Niekoľko zaujímavostí a technických informácií o elektrických jednotkách radu 671 je uvedených v nasledujúcom článku.

51. MSV 2009 v Brne (6.) – záver

     V záverečnej časti si stručne priblížime niektoré ďalšie exponáty z oblasti železničnej, resp. koľajovej dopravy. ŽOS Zvolen okrem motorového rušňa ZSCS 746.001 tu vystavovali motorovú jednotku ZSSK 813.033. Spoločnosť Pars Nova tu vystavovala motorovú jednotku ČD 814.080 známu pod obchodným názvom Regionova. Ďalším vystavovaným rušňom bol dvojnápravový rušeň 719.701-5 vyrobený spoločnosťou spoločnosti CZ Loko. Firma Bombardier tu vystavovala rekonštruovaný osobný vozeň MÁV Bpee. Zaujímavým exponátom bola určite aj nízkopodlažná električka pre Prahu vyrobená Škodou Plzeň. Električka bola na 51. ročníku MSV ocenená zlatou medailou. Aj o týchto exponátoch je nasledujúci článok.

Zrekonštruovaný elektrický rušeň radu 230, alebo 51. MSV v Brne (5.)

     Ďalším zaujímavým exponátom na veľtrhu v Brne bol zrekonštruovaný elektrický rušeň 230.095-2. Elektrické rušne radu 230 sa vyrábali od roku 1966 v Škode Plzeň pod ich pôvodným označením radu S 489.0. Tieto univerzálne rušne sú určené pre prevádzku na elektrifikovaných tratiach s napájacou trakčnou sústavou 25 kV, 50 Hz. Rušeň vystavený v Brne je jeden zo siedmych rušňov, ktoré zrekonštruuje firma Pars Nova pre objednávateľa ČD Cargo.

Elektrický viacsystémový rušeň Škoda 109 E (ČD 380), alebo 51. MSV 2009 v Brne (1.)

     V utorok, 15. septembra, bol voľný deň. Keď som uvažoval, ako ho využiť, z viacerých možností som sa rozhodol ísť do Brna, kde sa tento týždeň koná už 51. medzinárodný strojárenský veľtrh. Tak sa aj stalo a v utorok ráno som vyrazil do Brna. Mojim prioritným záujmom boli pochopiteľne exponáty z oblasti železničnej dopravy. Keďže viaceré exponáty ma zaujali viac, rozhodol som sa napísať namiesto jednej reportáže, reportáži viacero a ponúknuť tak čitateľom moje postrehy podrobnejšie. V prvej časti sa budem venovať elektrickému rušňu Škoda Plzeň 109 E, a to aj preto, že Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., chce kúpiť dva tieto elektrické rušne.

Poschodová elektrická jednotka radu 471, alebo 51. MSV 2009 v Brne (4.)

     Ďalším exponátom, ktorý ma na strojárenskom veľtrhu zaujal, bola dvojposchodová elektrická jednotka radu 471 známa aj pod názvom CityElefant. Na veľtrhu bola vystavovaná jednotka ČD 471.056-2. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., tieto jednotky CityElefant, avšak dvojsystémové (rad 671), chce zakúpiť. V článku sa oboznámime s niektorými technickými údajmi a interiérom jednotky.

Osobný vozeň radu Ampeer a osobný vozeň radu ARmpee61, alebo 51. MSV 2009 v Brne (3.)

      ŽOS Vrútky, a.s., na veľtrhu v Brne vystavovala dva zrekonštruované osobné vozne. Vozeň radu Ampeer bol vo farebnej schéme spoločnosti ZSSK a vozeň ARmpee61 bol vo farbách ČD. Ide o osobné vozne, ktoré majú oddiely 1. triedy. Rekonštruované vozne majú nové podvozky. V nasledujúcom článku uvediem stručný popis týchto osobných vozňov a niektoré technické parametre.

Motorový rušeň radu 746, alebo 51. ročník MSV 2009 v Brne (2.)

     Ďalším rušňom, ktorý ma na výstavisku BVV počas konania 51. MVS zaujal, bol motorový rušeň 746.001-7, ktorý vyrobili ŽOS Zvolen. Motorový rušeň radu 746 je štvornápravový s jednou vežovou kabínou umiestnenou na hlavnom ráme rušňa asymetricky bližšie k zadnej časti rušňa. Kabína rozdeľuje rušeň na dve časti, prednú dlhšiu a zadnú kratšiu, na ktorých sa pod kapotou nachádzajú hlavné a pomocné zariadenia a agregáty.

Motorový rušeň radu 721 (ex T 458.1)

     Motorový (dieselelektrický) rušeň radu 721 vychádza z konštrukcie motorových rušňov radu 720 (ex T 435.0). Vyrábané boli pod označením ČME 2 pôvodne pre Sovietsky zväz. Neskôr boli pod označením T 458.0 dodané pre ČSD pre dopravu na širokorozchodnej trati. V roku 1963 boli pre ČSD dodané prvé rušne s rozchodom 1435 mm. Rušeň má dva dvojnápravové podvozky so štyrmi trakčnými tlapovými elektromotormi. Jedna búdka pre obsluhu rušňa je umiestnená asymetricky na konci. Naftový motor, generátor a ďalšie stroje a zariadenia sú umiestnené pod úzkou kapotou pred búdkou. Rušne boli určené pre posun a miestnu nákladnú dopravu.


Home